Over mij Paul Brussaard

Mijn foto
Maarssen, Nederland (NL), Netherlands

maandag 31 januari 2011

Een handdruk en in de ogen kijken...

Het is niet te geloven. De wereld is vol enorme tegenstellingen. We houden het gewoonweg niet meer bij wat op dit moment allemaal in de wereld gebeurt. Via de IPAD komt het me dagelijks tegemoet als ik de kranten lees. Moet ik dit wel willen?

Dichterbij huis is ook bij mij veel veranderd als ondernemer. Een nieuw groot land om te ontdekken, een nieuwe taal leren, waaarbij een andere mores geldt en vooral: weer een enorme uitdaging om te overwinnen. Ik ben er achter gekomen dat de mores van de oude economie vooralsnog uitstekend past bij de nieuwe internetrevolutie die we om dit moment doormaken. Ondernemerschap daagt ons uit mee te ontwikkelen. In welk land dan ook. Maar oude wetten blijven gewoon van kracht...

Mijn dochter van 6 zit ook al op Hyves en weet blindelings de pc te bedienen met Youtube, K3 en SesamStrasse. Binnen zes maanden sprak zij vloeiend Duits. Maar een belangrijk onderdeel van haar opvoeding is ook de ontvangst van de gasten in de Bruseco Akademie die hier de hele week verblijven. Samen met haar moeder koekjes voor hen bakken, een praatje maken, je netjes voorstellen en afscheid nemen. Ieder gast is anders en dat maakt iedere week weer speciaal. Ik heb een nieuwsgierige dochter die graag mensen ontmoet en leert kennen. Die komt er wel.

Sociale vaardigheden is een belangrijke eigenschap voor echte ondernemers. Want het gaat er niet alleen om wie je bent en wat je doet, maar ook om wie je kent. En daar ligt de crux voor vele andere ondernemers om succesvol te zijn. Dat kan niet alleen vanachter de pc via het web.

Ik kan me alle (wereld)reizen die ik heb gemaakt nog goed herinneren. Ik vond mijn weg omdat ik de juiste mensen ontmoette. Met een glimlach en een praatje ontmoette ik altijd mensen die zo vriendelijk waren mij verder te helpen als lifter of als Landroverfanaat (kijk maar eens op www.hogerhuis.nl). Daarmee gingen in verschillende landen alle deuren open en ontmoette ik inspirerende mensen. Die contacten vergeet je ook niet meer. Die mensen brengen je een les bij.

En zo werkt het nu ook.

We neigen te vergeten elkaar een hand te geven, naar de ander te luisteren en te reizen om persoonlijke ontmoetingen te organiseren. Elkaar in de ogen kijken en de ander inspireren. We nemen er nauwelijks meer de tijd voor in onze drukke agenda.

Met Bruseco blijven we daarom ook bijeenkomsten organiseren, waar ook in Europa. Om de mensen een hand te geven en in de ogen te kijken. Om elkaar te leren kennen. Gecombineerd met sociale netwerken, dat wel.

Ik ben er trots op dat wij in het vakgebied van de directiechauffeur zo verbonden zijn met onze opdrachtgevers en opgeleide directiechauffeurs. Dat we onze topklanten uit Dubai, Amerika, Duitsland, Nederland en Belgie regelmatig ontmoeten. Ieder land heeft zijn eigen gezicht en iedere opdrachtgever stelt specifieke eisen. En dat verveelt nooit, wordt nooit oppervlakkig en vooral: dat inspireert altijd weer tot nieuwe ideeen.

Wat is die oude economie toch een prettige start geweest, zonder internet en met thermische fax! De tijd dat ik de nachtboot naar Londen nam voor een bezoek aan de grootste beleggers ter wereld (die ook niet meer bestaan) om vervolgens de Gouden Gids mee terug te nemen voor het uitbreiden van mijn database...
Wat zag de wereld er toen anders uit!

Het is heel normaal om vanaf mijn luie stoel hier in Duitsland de wereld te bekijken. Via LinkedIn, Xing en Facebook onderhoud ik mijn relaties en netwerk met veel plezier en toewijding. Maar de indrukken van drie dagen zakendoen in Berlijn, de komende week in Belgie en mijn regelmatige bezoeken in Nederland zijn buitengewoon waardevol. Daar ontmoet ik mensen, geef hen een hand, kijk hen in de ogen en vraag hoe het met ze gaat. Niet omdat het zo hoort, maar omdat ik het graag wil weten. Want het gaat er om wie je (echt) kent.

Mijn Ipad leg ik tegenwoordig iets vaker terzijde, behalve als ik in de auto zit. Achter het stuur plaatsnemen doe ik steeds minder. Dat laat ik dus regelmatig aan een goed opgeleide directiechauffeur (op afroep) over. Zo wordt het reizen steeds aangenamer, op de achterbank, met de gemakken van de nieuwe internettechnologieen. Daarmee communiceer ik met mijn kring medewerkers, opdrachtgevers en zakelijk netwerk door er even langs te gaan, te bellen of een mailtje te sturen. Zo wordt mijn reistijd aangename werktijd.

Ik ontmoet graag nieuwe mensen die iets te melden hebben. Om geinspireerd te worden. Dat drijft mij uiteindelijk als ondernemer: in verbinding staan met mensen. Dat heeft mijn onderneming de afgelopen 21 jaar gemaakt tot wat het is. En dat zal de komende 21 jaar ook zo zijn.

Een vleugje oude economie met de nieuwe technologische internetmogelijkheden als bijgerecht, zijn twee belangrijke zaken voor een heerlijk zakendiner. Een diner van ontmoeting en oprechte belangstelling voor elkaar. Waar ook in Europa! Doe jij ook mee?

Paul Brussaard



Bekijk ons ook op YouTube!

http://www.youtube.com/user/PaulBrussaard?feature=mhum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten