Over mij Paul Brussaard

Mijn foto
Maarssen, Nederland (NL), Netherlands

woensdag 16 december 2009

Een nieuwe doorbraak in Duitsland....

Ik zit weer in mijn reisauto, op weg naar Duitsland. We hebben twee dagen lang ISO 9001 2008 examen. De afgelopen weken heb ik mijn cursus Duits vaak uit de kast gehaald... Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De ISO certificering is in veel landen een must voor een snel groeiend bedrijf. Gelukkig hebben mijn mensen in Duitsland dit heel goed voorbereid. Ik heb er alle vertrouwen in dat die certificering rond komt. We hebben helaas ook een tegenslag te pakken: de onderhandelingen voor een mooi kantoorpand in Duitsland, voor de Bruseco Akademie zijn afgeketst. Het leuke is dat we weer verder mogen zoeken. Met al die ontwikkelingen moeten we misschien alvast uitkijken naar een groter pand.

Ik ben blij dat ik achterin de wagen zit. Ik ben gewoon te moe om achter het stuur te zitten. Nu kan ik mijn gedachten lekker de ruimte geven zonder op het verkeer te hoeven letten. En tussendoor gelijk ook even de rijstijl van de directiechauffeur beoordelen….

Op de radio volg ik een interview op de zender BNR (zolang we bereik hebben.) Miljonairs worden tijdens recessies geboren stellen ze. Het gaat over mensen die juist kansen zien, waar anderen de kop laten hangen. Een factor geluk gecombineerd met doorzettingsvermogen en enige wijsheid brengt al succes.... Ik geniet van onze avonturen. De keuze om juist nu te investeren is te vergelijken met een sprong van een hoge hijskraan met een elastiek aan je benen. Spannend en heerlijk tegelijk. Mijn vrouw en ik praten honderduit over alle ontwikkelingen en de mogelijke verhuizing van ons gezin naar Duitsland. Een land met 85 miljoen inwoners... hét land bij uitstek voor directiechauffeurs.

De prognoses zijn enorm goed. Het gaat er nu niet meer om hoeveel klanten we willen hebben, maar hoe we deze kwalitatief goed opgeleid krijgen. Daarom is binnen twee maanden het gehele ISO 9001 2008 kwaliteitsplan ontwikkeld voor Bruseco Global. Dit rollen we uit naar België en Nederland. Gelukkig hebben we in beide landen de juiste mensen op de juiste plaats zitten. Ik vraag de chauffeur om de nieuwe zender op te zoeken. WDR 2; der Sender schalt nu in het Duits de laatste nieuwsberichten door de ether.

Kort na aankomst in mijn hotel, ontmoet ik de twee ISO deskundigen. Twee zware jongens die ons vanmiddag, vanavond en morgen de hele dag gaan doorzagen over de procedures, voorwaarden, opstellingen, etc. etc. Dit valt samen te vatten in de term kwaliteitsmanagement. Ook is onze Buroleiter aanwezig. Hij heeft me vooraf op het hart gedrukt dat ik naar hem moet verwijzen als ik zelf bepaalde antwoorden niet weet. Het examen gaat beginnen....

Kwaliteitsmanagement is van levensbelang voor sterk groeiende bedrijven. Hierdoor worden kennis, vaardigheden en afspraken goed gedocumenteerd, waardoor afspraken ondubbelzinnig gelden voor iedere (nieuwe) medewerker. En ik moet eerlijk zeggen: ik ben nu twintig jaar ondernemer en ik zie er nu pas het nut en de noodzaak van in. In essentie ben ik veel te ongeduldig voor deze poespas. Maar nu ik zie welke werking ervan uit gaat, dan ben ik overtuigd. En dan nog; in Duitsland ben je nergens zonder Iso certificering! Dan word je als bedrijf niet eens serieus genomen.

’s Avonds tijdens het diner in het restaurant gaan de stropdassen af. Het restaurant is geheel gedompeld in kerstsfeer. De sfeer is goed. Er worden zelfs grapjes gemaakt. Toch blijven beide heren onverminderd in hun rol als auditor. De hoofdexaminator klaagt over zijn kamer. Hij is inmiddels al twee keer verhuisd.... Als dat maar goed gaat....

Pas aan het eind van de volgende middag is het examen formeel voorbij. Daarbij zijn ook alle trainingslocaties bezocht (die zijn ook gecertificeerd). De uitslag was 100% positief.

We zijn vanaf nu ISO gecertificeerd in Duitsland, Nederland en Belgie!

Moe maar voldaan stap ik, na een kort diner, weer achterin mijn auto. Ik stuur mijn secretaresse een mailtje en vraag haar een hele grote bos bloemen te laten bezorgen bij Bram, onze BuroLeiter. Mijn chauffeur brengt me weer veilig terug naar huis. Van de terugreis heb ik niet veel gemerkt. Die Duitse wijn is toch nog een beetje wennen....

Paul Brussaard
CEO Brussaard Company Group B.V.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten