Over mij Paul Brussaard

Mijn foto
Maarssen, Nederland (NL), Netherlands

maandag 21 september 2009

Yin en Yang kwamen voorbij....

"Ik ben werkloos en zoek een nieuwe baan. Kan ik via jullie misschien als chauffeur aan de slag?" Hoe vaak heb ik deze vraag niet gehoord de afgelopen periode, ik ben de tel gewoon kwijt. Dat het vak van directiechauffeur nu een erkend beroep is, is heel fijn voor de Brussaard onderneming. Dat er ook zoveel mensen aan de slag willen is een ander voordeel. Voor ons én voor ondernemers in de vervoerssector. Een flinke aanwas van nieuw personeel kan nu namelijk tegen veel lagere kosten.

Voor de directiechauffeur zelf geldt dat hij of zij goed opgeleid moet zijn. Mensen zonder papieren komen langdurig in de WW terecht. De kans op een baan voor hen is bekeken. Er is een groot potentieel aan menselijk kapitaal met een goed opleidingsniveau beschikbaar op de arbeidsmarkt. Die mensen maken de meeste kans op een baan. Dat geldt óók voor directiechauffeurs.

Maar, ik schreef het al eerder, directiechauffeur worden dat doe je niet zomaar. Het is een baan waar je bewust voor kiest. Het wordt tijd dat mensen het hebben van werk weer beschouwen als een schaars goed, waar ze zuinig op zijn. Die mentaliteit juich ik van harte toe. Ik zie weer dienstbare en gemotiveerde mensen zich inschrijven voor de opleiding. Mensen die respect hebben voor ondernemerschap en voor de werkgever. Mensen die het verschil willen maken in de grote grijze massa. En wij hebben alle ingredienten in huis om van zo'n kandidaat een winnaar te maken.

Toen ik een collega ondernemer gisteren over onze vestigingen in Belgie en Duitsland vertelde antwoordde ze me: "Paul, jij bent een typische slecht weer ondernemer. Ook als het even tegen zit zie ik je kansen creeren en voorop lopen met je initiatieven, daadkracht en acties. Daar neem ik mijn petje voor af. Jij levert onderscheid door op het juiste moment te investeren in de juiste markt. Dat maakt je uniek en niet te kopieren." Nou, dat steek ik even lekker in mijn zak, zo'n positief verhaal.

Ondanks deze mooie woorden werd het ook een zwarte dag. We hebben een van de planners van Brussaard moeten vragen om niet langer op kantoor werkzaam te zijn, maar het veld in te gaan als directiechauffeur. Dáár ligt nu het werk. Door de crisis kiezen mensen er weer vaker voor om zelf te gaan rijden of minder vaak van een chauffeur gebruik te maken. En dus is er minder werk voor de planners. Kijk, dat komt wel hard aan bij zo'n trouwe medewerker en bij zijn directe collega's. We gaan weer terug naar de basics: minder 'managers' , meer mensen in het veld en vakmanschap leveren voor de juiste prijs. Toch blijft het een akelige beslissing om te moeten nemen.

Bij Bruseco komen steeds meer vacatures binnen voor goed opgeleide directiechauffeurs. Vele bedrijven weten ons te vinden, doen graag concreet zaken met Bruseco. Dat heeft ons op nieuwe sporen gezet. Ik maak me los van alle "volgers" en "gekopieerde bedrijfjes". Ik laat mijn onderneming door veel te investeren weer groeien. Tegendraads en tegen de stroom in is de omzet van Bruseco (het opleidingsinstituut voor directiechauffeurs) met 50% gestegen het afgelopen jaar. Maar daarbij heb ik ook twee volledige jaarwinsten in het bedrijf terug geinvesteerd omdat ik geloof in de potentie van het bedrijf.

Gisteren had ik de bank op bezoek. Ik mag de naam wel noemen: de ING. Ze vinden het geweldig dat wij in deze tijd juist investeren in nieuwe markten en nieuwe concepten. En ze doen mee. "Mijnheer Brussaard," zei mijn accountmanager, "wij willen graag een bank zijn, waarvan u straks zegt dat wij er mede voor gezorgd hebben dat u succesvol kunt zijn". Dat is nog eens een mooi statement. Zelfs de ING bank gaat terug naar die belangrijke basics. Nu doorpakken en afhechten.

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. We hebben het zwaar in Belgie en Duitsland. Ik vraag me soms af of we het daar wel gaan redden. De zakelijke cultuur is echt anders dan in Nederland. De eerste tegenslagen hebben we al moeten incasseren. Toezeggingen vanuit Belgie die niet worden nagekomen........regeltjeszucht in Duitsland die onze ontwikkeling behoorlijk in de weg staat..... mensen die er op het laatste moment toch van afzien de opleiding te volgen.....
Gelukkig staan we sterk in de Nederlandse markt....dat biedt een basis om vanuit door te vechten.

Het leven is als Ying en Yang; waar de één is, is ook de ander. Waar geluk is, is ook pech. Waar winst zit, is ook verlies. Waar gezondheid is, is ook ziekte. Met mijn rug gaat het gelukkig alweer stukken beter...

Paul Brussaard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten