Over mij Paul Brussaard

Mijn foto
Maarssen, Nederland (NL), Netherlands

dinsdag 25 augustus 2009

Vakmanschap?

De Open dag bij Bruseco

We sluiten net het trainingslokaal af. Het is zaterdagmiddag 17:00 uur. Alhoewel het mijn principe is om niet op zaterdag te werken, konden we er deze keer niet omheen: vandaag was de Open Dag van ons opleidingsinstituut Bruseco.

Er waren meer dan 50 belangstellenden langsgekomen om meer te horen over de CCV D opleiding voor directiechauffeurs. Het was gezellig druk. Ik heb de marktanalyse toegelicht en verteld over baankansen en beschikbare vacatures. Hennie Sneevliet heeft, als senoir rij-instructeur, verteld over de inhoud van de opleiding. En dat deed hij op zijn geheel eigen wijze; werkelijk briljant. Hennie legt in zijn gehele communicatie de ziel bloot van de Bruseco opleidingen en kan enorm goed overbrengen waar het in dit vak over gaat. De zaal was dan ook muisstil. Als extra aansluiting bij de praktijk hadden we een Bruseco opgeleide directiechauffeur uitgenodigd die de aanwezigen vertelde hoe zijn werkweek eruit zag. Prachtige praktijkverhalen.

De vermoeidheid zit er nu goed in. Twee goede pijnstillers hebben mijn rug een waar plezier gedaan. Vanavond zal het niet meer laat worden. Moe en voldaan stap ik de wagen in. Het doel is bereikt: eerlijke antwoorden geven op de vele vragen. Wat me opviel is dat het vak van directiechauffeur nog vaak wordt onderschat. Het is een eigen aparte wereld, waarin veel verborgen is. "Het rijden van een auto is iets heel anders dan autorijden!" hield Hennie de groep voor. En dat is helemaal waar. Directiechauffeur worden doe je niet zomaar even tussendoor. En, niet iedereen beschikt over de kwaliteiten om dit werk goed te kunnen doen. Dat realiseren de deelnemers zich dat nu goed. Met een aantal afvallers als gevolg. Jammer, maar helaas.

In Nederland gaan we nog steeds makkelijk met onze veiligheid om. CEO's, topondernemers en leden van Raden van Bestuur zijn er vaak nog niet mee bezig wie achter het stuur van hun auto zit. Het gekke is dat er bij het vak van directiechauffeur niets verplicht wordt gesteld als het om screening gaat.... Iedereen met een rijbewijs kan in principe directiechauffeur worden en in de auto terecht komen van zeer kwetsbare topmensen. En dat gebeurt, iedere dag weer. Dat is niet meer van deze tijd.

Gesprekken met het Ministerie hebben nog tot geen enkel resultaat geleid. Het grootste argument Veiligheid is daar (nog) geen issue. Er is geen reden voor... Gelukkig ondersteunt het Ministerie van harte de initiatieven van de Brussaard Company Group om voor directiechauffeurs een veel uitgebreidere VOG te introduceren dan degene die nu gebruikt wordt (voor taxichauffeurs.) , en een basisopleiding te bieden voor ook de lichte categorie chauffeurs.

Met een goede screening van de chauffeur zijn we er nog niet. In tijden van recessie staan CEO's meer onder druk, er vallen veel ontslagen, mensen raken gefrustreerd en kunnen daardoor rare dingen doen. Ik denk alleen al aan de aanslag op de koningin in Apeldoorn..... Het zijn zaken waar je als chauffeur toch alert op moet zijn. Dat zit al in onze opleidingen ingebakken. Kijk, dat is nog eens toegevoegde waarde.

De mensen op de Open Dag van Bruseco hebben het goed begrepen: Het vak van directiechauffeur is een uniek en waardig vak. Daar hangen vele aspecten aan vast. Dat is geen sinecure. Dat kan je niet alleen, dat moet je samen doen, sámen met Bruseco.

Een deel van de aanwezigen op de Open dag gaat het helemaal maken. Zij worden die perfecte, goed gescreende directiechauffeur die de CEO, Raad van Bestuur of een topondernemer rijdt. Die zien we terug.

Met mijn rug gaat het weer iets beter. Dankzij mijn fysiotherapeut.
Over vakmanschap gesproken....


Paul Brussaard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten